Страхотни Google Analytics нововъведения

Моделиране на приноса, вкарване на данни за разходите за всички източници на трафик, доживотна стойност на клиент и собствени метрики и величини са само част от нещата, които вчера Google обявиха на събитието Google Analytics Summit. Това са предстоящи функции, които да очакваме през 2013 година, а част от тях вече са активни като нови функции в Google Analytics и вероятно в следващите 2-3 седмици всички потребители на Analytics ще имат достъп до тях. Мислено се задъхвам от вълнение, съобщавайки тези новини, тъй като голяма част от тези функционалности просто ще променят правилата на играта. Ще се иска изключително упорство и късогледство, за да не се ползва инструмента на Google Analytics (или негова алтернатива с близка или по-добра функционалност).

Аз лично нямам търпение да започна да работя с тези нови функции. Тъй като обаче все още не са ми достъпни, ще се опитам да обясня накратко какво може да означава всяко от тези неща за вас:

1. Моделиране на приноса на източници на трафик

Досега това моделиране беше достъпно само за клиентите на Google Analytics Premium (150 000 USD на година или 12 500 USD на месец). Това е тема, която има пряка връзка с част от лекцията ми на последния аналитикс семинар – Мултиканалните фунии. При тях отчитаме различните точки на допир с клиента. Скоро на друга лекция можах да дам чудесен пример, където човек първо идва на сайта от линк в каталог, втори път идва от AdWords реклама за „описателна“ ключова дума, а на третия и четвъртия път вече пише името на фирмата в Google и прави поръчка. В останалите отчети Google Organic ще получи 100% кредит за тази поръчка. В Мултиканалните отчети ще можем да видим, че реферала е започнал процеса на покупка, а AdWords го е подпомогнал и всъщност е бил точката на пречупване.

До момента нямаше как да оценим тези различни точки на допир по различен начин. Можехме само да кажем принос към колко продажби или колко лева в продажби имат, но не и каква част от приноса. С моделирането на приноса на източниците на трафик вече ще можем да задаваме различни тежести на различните точки на взаимодействие, в зависимост от това къде във веригата се намират. Повече от добри новини, особено за бизнеси, при които продажбата от първо посещение е по-скоро изключение.

2. Вкарване на данни за разхода за различни източници на трафик

Нещо, което преди се правеше с безкрайни експорти към Excel и манипулиране на данните там, вече ще става вътре в самия Google Analytics! С всички бонуси от това като лесен за ползване интерфейс, филтри и сегментиране. Наистина страхотна възможност и дългоочаквана, поне що се отнася до мен. Неудобството за средностатистическия потребител е, че се ползва API, за да се постигне, но пък вече има няколко разработени софтуерни продукта, които да улеснят процеса.

3. Доживотна стойност на клиент

Честно казано още ми е трудно да разбера тази метрика, тъй като става дума за инструмент, който ще ни позволява да предсказваме стойността, която даден клиент ще ни донесе в дългосрочен план. Както един от евангелистите на аналитикс Авинаш обаче казва по този повод през 2010 година – на повечето инструменти им липсват данни за марджини и за мултиканални взаимодействия, а също така не могат да проследят даден клиент достатъчно дълго, поради редица обективни препяствия. Имайки предвид точка 2 отгоре и съществуващите от доста време мултиканални фунии в аналитикс, част от проблемите очевидно са решени в голяма степен само 2 години по-късно. Третият и по-основен проблем обаче остава и ще ми бъде интересно да разбера повече детайли за това как е преодолян.

4. Собствени метрики и величини

Всеки аналитикс потребител ще може да дефинира собствени метрики и величини, така че да измерва това, което иска. На първо четене се сещам за няколко готини метрики като „реална степен на отпадане“, „скролване“ и други, за които на семинара за Google Analytics говорех как могат да се осъществят с досега наличните персонализирани променливи и сегментиране. Вкарвате всичко това в персонализиран отчет и имате всичко, което ви е необходимо да взимате бизнес и маркетинг решения, базирани на данни…

5. Проследяване за мобилни приложения

Проследяването на трафика в мобилни приложения, което досега беше в бета, вече е официално работещо приложение! Не съм работил още с този тип проследяване, но това със сигурност е добра новина за всички, които правят сериозен бизнес с мобилни приложения.

6. 90-дневен период за отчитане в мултиканалните фунии

Досега Analytics проследяваше взаимодействията в тези отчети само с 30-дневен прозорец назад във времето. 90-дневен прозорец е сериозен ъпгрейд, а това е което Analytics обещават за 2013 година.

Изключително съм доволен да видя как Google Analytics се развива с всяка изминала година и вече максимално се доближава до платформа за анализиране на цялото онлайн присъствие на едно място и нямам търпение новите функционалности да станат достъпни.

Статии за нововъведенията в блога на Google Analytics:

Оповестяване на най-важното от GA Summit

Моделиране на приноса на източниците на трафик

ROI анализи за всички дигитални източници на трафик

Universal Analytics

P.S. В този пост си правя един интересен експеримент, който ми хрумна скоро. Ако забележите какъв е той, пишете в коментарите 🙂

Етикети: , , ,

4 коментара по “Страхотни Google Analytics нововъведения”

  1. Радомир Русев каза:

    По повод експеримента – линковете са с къстъм параметри 🙂

  2. Уеб Фокус каза:

    Поздравления, това е експеримента 🙂

  3. Pavel каза:

    Доста добре се развива най-добрия туул за анализи – именно GA
    Поздравления за статията

  4. Теодор Захариев каза:

    Браво! Супер подробна статия. Тъкмо се разтърсих за повече инфо за аналитикса. Много добра работа ми свърши статията. Особено пълната версия на проследяването на мобилните приложения е наитина много важна в последно време.

Вашият коментар