За много незапознати, а и за част от по-запознатите с рекламата в интернет все още не са ясни основните разлики между рекламата в Google AdWords и SEO оптимизацията. Не са ясни предимствата и недостатъците на двата метода и това кой метод за кои ситуации е подходящ. Кратък преглед на българските сайтове не откри нищо смислено по темата, а прегледа на „чуждата преса“ даде доста резултати, но с ниско качество на информацията.
Съставихме таблица, която позволява с един поглед да се видят разликите между двата подхода за реклама в търсещи машини и да се прецени кой подход за коя ситуация (клиент/проект) е подходящ.
AdWords | SEO | |
Максимален Reach | 10-20% | 90-95% |
Време до първи ефект | 1-5 дена | 15-90 дена |
Достигане на “пълна” ефективност | 1-3 месеца | 6-12 месеца |
Краткосрочно ROI (t < 2м) | Добро | Отрицателно |
Средносрочно ROI (2м < t < 1г) | Забележимо по-малко от SEO | Много добро |
Дългосрочно ROI (t > 1г) | Слабо спрямо SEO | Отлично |
Предвидимост | Много добра (85%)* |
Добра (70%)* |
* 0% – имаме нищожен контрол, резултатите са почти непредвидим, 100% – имаме пълен контрол на резултатите и 100% предвидимост
Горната таблица следва да се интерпретира с уговорката, че говорим за професионално изпълнени кампании с ясно поставени цели и достатъчен бюджет.
Накратко – когато искате бързи резултати и/или срокът на кампанията е кратък, или бюджетът е силно ограничен – заложете на AdWords.
Ако сте склонни да инвестирате малко повече, но с по-дългосрочна перспектива и да достигнете до максимално голямо количество клиенти – изберете SEO.
Ако искате да вземете най-доброто от двата подхода – започнете с AdWords и SEO и постепенно останете основно на SEO. Това е подход, който препоръчвам на много клиенти. Също така препоръчах използването на AdWords като инструмент за ROI анализ на ключови думи преди започване на сериозни SEO кампании на презентацията си на SEO конференция 2010 и продължавам да го препоръчвам в това му качество.
Етикети: adwords, google adwords, seo, сео, сравнение
Ето и един трети вариант от практиката:
много големи компании имат силни, но запуснати сайтове, които поради една или друга причина не се класират добре или въобще. След минимална намеса откъм on-page и on-site оптимизация, до 1-2 седмици, същите тези сайтове започват да се позиционират в топ резултатите на SERP-а.
Такива примери показват, че seo може да е много ефективно и за кратко време при определени условия.
Факт, случва се и то не толкова рядко, колкото хората си мислят 😉 Периода от 1-2 седмици обаче може да е и значително по-дълъг, в зависимост от големината на сайта и скоростта на индексиране.